Złote Szkoły NBP

IV edycja programu NBP 2023/2024

Zadanie: Debata szkolna

W ramach projektu odbyły się dwie debaty.

  1. Debata w klasie 2a w ramach projektu „Złote szkoły NBP” .
    Debata oksfordzka na temat euro w Polsce „Wprowadzenie euro w Polsce – warto czy nie?” – to tytuł godzinnej debaty oksfordzkiej, która odbyła się w środę 28 lutego 2024 roku w naszej szkole. W ramach realizacji przedmiotu Historia i teraźniejszość uczniowie klasy 2a aktywnie dyskutowali na ważny dla przyszłości kraju temat. Była to dla nich pierwsza tego rodzaju debata, co nie oznacza, że ostatnia. Debata oksfordzka, inaczej – debata uniwersytecka, to rodzaj dyskusji publicznej, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Najważniejszym zadaniem debaty, poza poznaniem i skonfrontowaniem opinii i stanowisk stron sporu, jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy i obrońcy tezy. Przewodniczy im marszałek, mający do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Tego rodzaju dyskurs pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
  2. Debata przeprowadzona przez Drużynę na temat: Gotówka czy karta? Co lepiej sprawdzi się w Polsce – druga debata, w formie swobodniejszej niż oksfordzka, ale na niej wzorowana.
    W dyskusji uczniowie podali więcej argumentów ZA pieniądzem elektronicznym: możliwość płatności na odległość, nie trzeba ograniczać się z zakupami (co również wskazywano jako wadę), możliwość kontroli przepływu pieniądza, nie przenoszenie zarazków, bakterii (brudny pieniądz), brak szarej strefy, możliwość zadłużenia się, gdy pieniądze są potrzebne w nagłej sytuacji, telefon zawsze pod ręką, gdy zapomnimy portfela. Zwolennicy gotówki podawali argumentowali: możliwość włamania się na konto, zagubienie karty, elektroniczne płatności trudniejsze do obsługi przez osoby starsze, możliwość robienia zakupów na lokalnym bazarku.

Zadanie: Lekcje z ekonomią

Lekcje z ekonomią odbyły się w ramach lekcji: historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, informatyki, chemii, języka angielskiego, języka hiszpańskiego i języka niemieckiego i geografii.

 

III edycja programu NBP 2022/2023

W bieżącym roku szkolnym Nasza Szkoła wzięła udział w programie edukacyjnym Złote Szkoły NBP.

Głównym celem programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.

W szkole, która bierze udział w projekcie, musi zostać utworzona  Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. W skład Drużyny XI LO weszło 10 uczniów z klasy 2e oraz dwóch nauczycieli.  Na zakończenie projektu nauczyciele należący do drużyny wysłali relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP – zloteszkoly.nbp.pl.

W tym roku przewodnim tematem edycji był  Poznajemy Bank Centralny. Uczniowie mieli do wykonania trzy zadania:

  1. Lekcje z ekonomią
  2. Debata szkolna
  3. Warsztat szkolny

Lekcje z ekonomią odbyły się w ramach lekcji podstaw przedsiębiorczości, informatyki, geografii i godzin wychowawczych. W trakcie lekcji uczniowie zapoznali się z funkcjami Banku Centralnego, wzięli udział w grze edukacyjnej, poznali sposób zabezpieczania współczesnych banknotów oraz miejsca na Ziemi, gdzie wydobywane są kruszce wykorzystywane do zabezpieczeń. W trakcie zajęć zostały wypracowane różne materiały, między innymi bardzo ciekawe mapy myśli.

Warsztat szkolny został przeprowadzony w ramach godziny wychowawczych, lekcji podstaw przedsiębiorczości informatyki. Warsztat prowadzili członkowie Drużyny. Uczestnicy warsztatu mieli możliwość potwierdzenia swoich umiejętności w grze typu wirtualny pokój zagadek (escape room).

Gry są udostępnione publicznie, każdy może się sprawdzić. Zapraszamy.

Pokój zagadek nr 1
Pokój zagadek nr 2