Uczniowie naszej szkoły licznie biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii.
Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. W ramach olimpiady powstają następujące projekty:
- Z humorem wśród poetów
- Pomagaczki
- Sprawa różnej wagi
- Szkolny Escape Room,
- Go Offline
- Być z sobą
- Podaruj prezent zwierzakowi
- Pogadajmy wymigajmy
- i inne
Jakie kompetencje zdobywają uczniowie?
- Zarządzanie projektem – dla uczestników realizacja projektu w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii jest często pierwszym poważnym doświadczeniem, w którym muszą się wykazać umiejętnościami menedżerskimi. Realizacja projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, co prowadzenie projektu biznesowego.
- Rozwiązywanie problemów – uczniowie wychodzą z klas i aktywnie działają w swoich społecznościach. Często mierzą się z sytuacjami, których nie przewidzieli – np. trudnościami w pozyskiwaniu partnerów, czy niskim budżetem na projekt. Kreatywne rozwiązanie problemów bardzo często jest jednym z ważniejszych wspomnień uczestników.
- Praca zespołowa – uczestnicy Olimpiady realizują projekty w zespołach od 2 do 10 osób. Dzięki temu uczą się współpracy w grupie i często po raz pierwszy pokonują sytuacje konfliktowe.
- Nawiązywanie relacji biznesowych – zespoły pozyskują partnerów i patronów projektu. Aby nawiązać relacje, muszą przygotować plan, jak będą pozyskiwać np. firmy, czy lokalne władze samorządowe. Cel społeczny projektów często pomaga w nawiązaniu takich pierwszych relacji.
- Przywództwo – praca w zespole daje uczniom możliwość bycia liderem i sprawdzenia swoich sił w zupełnie nowych sytuacjach – kluczowe dla skutecznego przeprowadzenia projektu jest umiejętne dzielenie się zadaniami i rolami w zespole.
- Wrażliwość społeczna – zadaniem uczniów jest realizacja projektu, który w realny sposób zmienia świat na lepsze. Wypracowują oni rozwiązania odpowiadające na problemy innych ludzi. Społeczny wymiar projektu buduje wśród uczniów poczucie sprawczości i postawę odpowiedzialności za innych.
Jeden z filmów, który powstał jako promocja kampanii: Podaruj prezent zwierzakowi.