Projekt Erasmus+ Dziedzictwo dla przedsiębiorczości o numerze 2018-1-PL01-KA229-081408_1 realizowany jest w sektorze Edukacja Szkolna w ramach akcji KA229 Współpraca Szkół. Szkołą koordynującą partnerstwo jest XI Liceum Ogólnokształcące w Krakowie. Pozostałe szkoły są z Turcji, Grecji, Włoch i Hiszpanii. Projekt zaplanowany jest na 24 miesiące (1.10.2020 – 30.09.2022).
Strona projektu >>>
Priorytety projektu to kształcenie umiejętności z zakresu podstaw przedsiębiorczości oraz promowanie społecznych i edukacyjnych wartości dziedzictwa kulturowego.
Głównymi celami projektu są:
I. Rozwój organizacyjny szkół w kierunku podejmowania współpracy i realizowania projektów międzynarodowych.
II. Realizacja mobilności – krótkoterminowe wyjazdy młodzieży i pracowników (promowanie wartości włączenia, tolerancji, różnorodności językowej i kulturowej).
III. Promowanie inicjatyw i kształcenie przedsiębiorczości.
Uczestnicy projektu to uczniowie, nauczyciele oraz personel szkół, rodzice uczniów, inne miejscowe szkoły i lokalne władze, przedsiębiorcy działający w sektorze turystycznym oraz miejscowe izby turystyki i organizacje przedsiębiorców.
Krótkoterminowe wyjazdy uczniów – mobilności
Uczestnicy podczas mobilności biorą udział w kilkudniowych pobytach w szkołach i mieszkają u goszczących rodzin. Uczniowie goście (7 osób z każdego kraju) biorą udział we wszystkich działaniach i wycieczkach. Uczniowie gospodarze uczestniczą w części działań projektowych.
Każde spotkanie ma temat przewodni:
Polska C1 (marzec 2021) – Dziedzictwo przemysłowe (zasoby naturalne, zajęcia i zawody, założenia urbanistyczne, wzornictwo i wytwory rzemieślnicze).
Turcja C2 (maj 2021) – Dziedzictwo ludowe (rolnictwo, jedzenie, styl życia, tradycje i obyczaje, sztuka ludowa).
Grecja C3 (październik 2021) – Krajobraz kulturowy (architektura, zabytki historyczne, użytkowanie terenu, walory krajobrazowe).
Włochy C4 (marzec 2022) – Cyfrowe aspekty dziedzictwa kulturowego (zasoby cyfrowe, dokumentowanie zabytków kulturowych, światy wirtualne, wizualizacje, kopie dzieł).
Hiszpania C5 (maj 2022) – Masowe wykorzystanie dziedzictwa kulturowego (zagrożenia nadmiernego wykorzystania zasobów kultury, tłum, intensywny ruch, bezpieczeństwo, zanieczyszczenia).
Działania projektowe na terenie szkoły goszczącej obejmują prezentację oraz studium przypadku z obiektami z partnerskich krajów w tematyce spotkania, debatę dotyczącą różnych aspektów dziedzictwa kulturowego, praktyczne warsztaty wykorzystujące techniki z zakresu przedsiębiorczości i opracowanie całościowego projektu firmy.
Uczestnicy projektu biorą udział w wycieczkach do wybranych miejsc i zabytków dziedzictwa kulturowego, gdzie podejmują różne zadania, których celem jest poszukiwanie rozwiązań i pomysłów na nowe wykorzystanie zabytkowych budynków, dzieł rzemieślników i artystów, tradycji, walorów przyrodniczych i krajobrazowych miejsc.
Uczestnicy projektu biorą udział w spotkaniach z przedsiębiorcami, którzy działają w branży turystycznej i wykorzystują różne aspekty dziedzictwa kulturowego.
Korzyści z udziału w mobilności dla uczestników:
-wzrost umiejętności przedsiębiorczych i inicjatywy,
-wzrost świadomości wagi i złożoności dziedzictwa kulturowego,
-umiejętność współpracy w wielokulturowej i wielojęzycznej grupie rówieśniczej,
-wzrost tolerancji, otwartości, elastyczności i dostosowywania się do sytuacji,
-rozwój umiejętności miękkich (komunikacja, współpraca, kreatywność, dyscyplina, myślenie logiczne i gotowość do uczenia się),
-rozwój kompetencji językowych i komunikacyjno-informatycznych.