Debata w klasie 2a w ramach projektu „Złote szkoły NBP” . Debata oksfordzka na temat euro w Polsce „Wprowadzenie euro w Polsce – warto czy nie?” – to tytuł godzinnej debaty oksfordzkiej, która odbyła się w środę 28 lutego 2024 roku w naszej szkole. W ramach realizacji przedmiotu Historia i teraźniejszość uczniowie klasy 2a aktywnie dyskutowali na ważny dla przyszłości kraju temat. Była to dla nich pierwsza tego rodzaju debata, co nie oznacza, że ostatnia. Debata oksfordzka, inaczej – debata uniwersytecka, to rodzaj dyskusji publicznej, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Najważniejszym zadaniem debaty, poza poznaniem i skonfrontowaniem opinii i stanowisk stron sporu, jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy i obrońcy tezy. Przewodniczy im marszałek, mający do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Tego rodzaju dyskurs pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
Debata przeprowadzona przez Drużynę na temat: Gotówka czy karta? Co lepiej sprawdzi się w Polsce – druga debata, w formie swobodniejszej niż oksfordzka, ale na niej wzorowana. W dyskusji uczniowie podali więcej argumentów ZA pieniądzem elektronicznym: możliwość płatności na odległość, nie trzeba ograniczać się z zakupami (co również wskazywano jako wadę), możliwość kontroli przepływu pieniądza, nie przenoszenie zarazków, bakterii (brudny pieniądz), brak szarej strefy, możliwość zadłużenia się, gdy pieniądze są potrzebne w nagłej sytuacji, telefon zawsze pod ręką, gdy zapomnimy portfela. Zwolennicy gotówki podawali argumentowali: możliwość włamania się na konto, zagubienie karty, elektroniczne płatności trudniejsze do obsługi przez osoby starsze, możliwość robienia zakupów na lokalnym bazarku.
Zadanie: Lekcje z ekonomią
Lekcje z ekonomią odbyły się w ramach lekcji: historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, informatyki, chemii, języka angielskiego, języka hiszpańskiego i języka niemieckiego i geografii.
III edycja programu NBP 2022/2023
W bieżącym roku szkolnym Nasza Szkoła wzięła udział w programie edukacyjnym Złote Szkoły NBP.
Głównym celem programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
W szkole, która bierze udział w projekcie, musi zostać utworzona Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. W skład Drużyny XI LO weszło 10 uczniów z klasy 2e oraz dwóch nauczycieli. Na zakończenie projektu nauczyciele należący do drużyny wysłali relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP – zloteszkoly.nbp.pl.
W tym roku przewodnim tematem edycji był Poznajemy Bank Centralny. Uczniowie mieli do wykonania trzy zadania:
Lekcje z ekonomią
Debata szkolna
Warsztat szkolny
Lekcje z ekonomią odbyły się w ramach lekcji podstaw przedsiębiorczości, informatyki, geografii i godzin wychowawczych. W trakcie lekcji uczniowie zapoznali się z funkcjami Banku Centralnego, wzięli udział w grze edukacyjnej, poznali sposób zabezpieczania współczesnych banknotów oraz miejsca na Ziemi, gdzie wydobywane są kruszce wykorzystywane do zabezpieczeń. W trakcie zajęć zostały wypracowane różne materiały, między innymi bardzo ciekawe mapy myśli.
Warsztat szkolny został przeprowadzony w ramach godziny wychowawczych, lekcji podstaw przedsiębiorczości informatyki. Warsztat prowadzili członkowie Drużyny. Uczestnicy warsztatu mieli możliwość potwierdzenia swoich umiejętności w grze typu wirtualny pokój zagadek (escape room).
Gry są udostępnione publicznie, każdy może się sprawdzić. Zapraszamy.
Pokój zagadek nr 1Pokój zagadek nr 2
Używamy plików cookie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej strony, założymy, że jesteś z niej zadowolony.OkPOLITYKA PLIKÓW "COOKIES"